Olen kesäkuussa lisännyt salkkuuni Handelsbankenin osakkeita.
Pankin erittäin alhainen arvostus suhteessa kilpailijoihin ja erinomainen kannattavuushistoria olivat tärkeimmät syyt ostopäätökseen.
Viimeiset 34 vuotta on Handelsbankenin oman pääoman tuotto (ROE) ollut parempi kuin ruotsalaiskilpailijoilla keskimäärin.
Tähän on oikeastaan ollut kolme syytä:
1) Parempi kustannustehokkuus, joka syntyy pienten paikalliskonttorien ja hallinnassa pysyvien henkilöstökustannuksien kautta.
Jos esim. verrataan SHB:ta ja pohjoismaiden suurinta pankkia Nordeaa voidaan huomata, että SHB on taseella mitattuna noin puolet Nordean koosta. Nordeassa on kuitenkin kolme kertaa enemmän työntekijöitä kuin Handelsbankenissa (30000 vs. 10000). Tämä johtaa siihen, että C/I (kulut suhteessa tuottoihin) oli Nordealla -06 52%, kun SHB:lla se on -06 42%. Tämä siis tarkoittaa käytännössä sitä että jokaisen tienatun tuhateurosen Handelsbanken tekee satasen edullisemmin kuin Nordea. Osakkkeenomistajan kannalta tämä on enemmän kuin mannaa.
2) Pohjoismaiden tyytyväisimmät pankkiasikkaat ovat olleet 90-luvun alusta lähtien Handelsbankenilla. Niin on ollut sekä kuluttaja -että yrityspuolella. Tämä johtuu varsin yksinkertaisista syistä. Esimerkiksi kaikilla paikalliskonttorien asiakkailla on heille nimetyt omat heistä vastaavat pankkineuvojansa. Niinpä kun Herra ja Rouva Möttönen asioivat pankissa heitä palvelee aina sama pankkineuvoja, joka tuntee hyvin heidän elämäntilanteessa ja osaa palvella heitä hyvin henkilökohtaisesti. Toinen merkittävä syy on ollut se, että Handelsbanken ei tarjoa pankkipalveluita "tuotekärjillä" suurilla mainoskampanjoilla vaan asiakkaiden tarpeet ohjaavat ratkaisujen rakentamista asiakkaille.
3) Handelsbanken luottotappiot ovat aina pysyneet hyvin kurissa. Pankkikriisi 90-luvulla, joka näkyy myös yllä olevassa kannattavuuskehityksessä hurjana pudotuksena on tästä mainio esimerkki. Handelsbanken oli lamavuosina Ruotsissa ainoa pankki, joka ei tarvinnut valtion pankkitukea noustakseen takaisin jaloilleen. Tämä johtui siitä, että pankki oli ja on edelleen erittäin tarkka luotonantopolitiikastaan ja mahdolliset "default" asiakkaat annettaan suosiolla kilpailijoiden hoitoon. Joskus menneinä vuosina kuultu lausahdus "Pankilla on oikeus valita asiakkaansa" siis tietyllä tapaa kuvaa Handelsbankenin toimintatapaa.
Tässä vielä päivitetty (13.7) taulukko pohjoismaisten pankkien arvostuksista:
P/E Osinkotuotto%
SHB 10,1 4,13 %
Nordea 11,5 4,05 %
Danske Bank 12,3 2,50 %
SEB 14,2 2,66 %
Kautphing 14,4 1,00 %
OKO 15,5 4,96 %
Erittäin harvoin saa ostettua halvalla hyvää, mutta näin on eittämättä Handelsbankenkin tilanteessa.
t.Tomi
Sunday, July 15, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment